יום שישי, 26 באפריל 2013

כפר כמא תרבות צ'רקסית מפוארת


איפה מטיילים בכפר קמא ?
כפר כמא הוא אחד משני הכפרים הצ'רקסים היחידים בארץ, כשהשני הוא ריחנייה שבגליל העליון. הכפר, משקיף על כיפתו המתעגלת של פסגת התבור. בגרעין הכפר ששוקם אפשר לראות בתי אבן מהתקופה העותמאנית ששופוצו מול אלה שנשארו ממש כביום בנייתם לפני 130 שנה. בחלק הישן בתי אבן וסמטאות צרות, בעוד שבחלק החדש שכונות עם וילות מעוצבות ומטופחות לתפארת. הכפר הישן נבנה סביב למסגד שממנו יוצאים רחובות הבנויים בסגנון צ'רקסי אופייני - חומה גבוהה וארוכה המקיפה את כל הבתים ובקיר הפנימי המפריד בין החצרות ודלקת מקשרת המאפשרת מעבר מחצר לחצר. מכל מקום בכפר רואים את המסגד, מהיפים והמרשימים בארץ, הבולט על פני כל הסביבה בשל צריחו המתומן ושילוב אבני הבזלת השחורות באבנים הלבנות. בסמוך, בחצר של משפחת הארון, נמצאו שרידי כנסייה מהמאה השישית ובה רצפות פסיפס מעוטרות בדגמי צמחים וחיות וכתובת יוונית עם שמות משרתי הכנסייה.
אפשר לטייל עצמאית בכפר או להצטרף לסיור מודרך שהופך את הכפר למעניין וידידותי יותר. הסיורים יוצאים מהמוזיאון למורשת הצ'רקסית בהנהלתו של זוהיר תחאוחא, בן הכפר שמשמר ומטפח את המסורת הצ'רקסית. את הסיור מתחילים במצגת וממשיכים בביקור במוזיאון המציג כלי עבודה של בעלי מלאכה, רהיטים, כלי בישול, כלי נשק עתיקים והצ'רקסקה - חליפת הקרב של הגברים, הפפח'ה - כובע גבוה ושעיר והסיה - השמלה האותנטית של הנשים. לחובבי השופינג, ברחוב הראשי של הכפר העתיק מגוון חנויות של מזכרות, קוסמטיקה טבעית, תמרים ותבלינים טריים, שמן זית מקומי, מאפייה והגבינה הצ'רקסיות המפורסמות.
המרכז למורשת הצ'רקסית כפר כמא לתיאום קבוצות

אימן נאפסו בנה שלוש כרכרות סוסים, אבזר אותן במערכת קולית ועכשיו הוא מוביל את המטיילים בכרכרות ברחובות הכפר העתיק, כשברקע מתנגנת מוזיקה צ'רקסית אותנטית. הטיול הרכוב עובר במסגד, חולף בין הסמטאות וממשיך אל השכונות של הכפר החדש ובתיו היפים והמטופחים. הסיור נמשך כחצי שעה ובמהלכו סיפור על ההיסטוריה ומנהגים של העדה. אפשר גם לטייל בשטח בין מטעי הזיתים והשקדים ובשדות של התושבים, שמגדלים חיטה, חומוס, תירס, שיבולים ואבטיחים אורגניים. ברקע נוף הגליל, הגלבוע וסביבת הר תבור הבולט מעל כולם.
אימן נאפסו 050-5915582  לתיאום קבוצות

איפה אוכלים בכפר קמא ? 

מסעדת צ'רקסיה היא מסעדה צ'רקסית ותיקה ויחידה בארץ ומארח יחידים וקבוצות שונות. המסעדה ממוקמת בכניסה של הכפר. במסעדה מגישים מטעמים מסורתיים, בהם חלוש, מאפה לאומי עתיק עשוי בצק ממולא גבינם עזים ומטוגן בשמן עמוק. את החלוש נהוג לאכול על הבוקר לצד גבינה צ'רקסית שמכינים בבית. בעוד בתפריט מתאז - כיסנים מאודים במילוי גבינה ובצל, חויאז מאפה גבינה וביצים ובצל ירוק וליחג'ו - קציצת עוף צ'רקסית. את הארוחה מקנחים בחלג'ורן - מאפה מגולגל עם תמרים ובכנפה כתומה ממולאת בגבינה הצ'רקסית המיוחדת להם .


המסעדה מציעה מגוון רחב של תפריטים מהמטבח הצ'רקסי. כגון:

חלוז':מאפה צ'רקסי בתוכו גבינה צ'רקסית.

מתאזה: כופתאות קטנות ממולאות בבצל ירוק וגבינה צ'רקסית.גבינות: גבינה צ'רקסית רגילה וגבינה מעושנת.מרק עדשים עם תבלינים מיוחדים.
סלטים עם תבלינים מיוחדים שלנו. לבנה צ'רקסית עם סומסום. בשרים בתנור ובגריל. אורז עם תבלינים מיוחדים כולל תפוח אדמה, גזר ועוף.
אורז+אפונה עם רוטב.מנות צמחוניות- פשטידה .
כנאפה צ'רקסית עם גבינה צ'רקסית ועוד.


איפה ישנים בכפר כמא ?

צימר אדיגה כפר כמא – אירוח צ'רקסי אותנטי בכפר כמא הצ'רקסי, בלב השדות הפורחים של הגליל התחתון, ובסמוך לכפר תבור ולמושבה שרונה, נמצא צימר אדיגה, יחידת אירוח קסומה ורחבת ידיים, המיועדת לנופש זוגי ומשפחתי, ומשלבת נופש כפרי עם אירוח צ'רקסי אותנטי, חם ומסביר. הצימר מאפשר מפגש והיכרות מקרוב של אורחות הכפר ותושביו. הצימר, ממוקם בקומת הקרקע של משפחת גודחה שבשכונה החדשה, מאובזר בג'קוזי ליד המיטה, מטבח מצויד וניחוח של עוגיות ביתיות. הגינה הצמודה עם נדנדת העץ, הערסל ופינת הישיבה משדרת אווירה כפרית נינוחה. בבוקר מוגשת ארוחה מכל טוב מהמטבח הצ'רקסי, כולל חלוש וגבינות תוצרת בית.
צימר אדיגה 054-5220285 או 04-6765268


בידור בכפר כמא 
להקה המורכבת מנגנים, רקדנים ורקדניות לבושים בתלבושות מסורתיות שמרקדים על קצות אצבעותיהם בעדינות מופלאה. טעימה מהמופע אפשר לשלב בסיור עם צמד רקדנים בליווי אקורדיוניסט שיתנו דגימות מהריקודים הצ'רקסים 077-7800204 



 

דיזנהאוז | הדקה ה 90 | אל על | גוליבר תיירות | איסתא | וואלה טורס | נופש ישיר | אופיר טורס | השטיח המעופף

מלונות ישרוטל  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה