יום שבת, 6 באפריל 2013

צפת של מעלה וצפת של מטה


איפה מטיילים בצפת ?

צפת של מטה מרגשת מהילת הקדושה שמרחפת מעל סמטאות האבן הציוריות של הרובע היהודי בצפת. יופי הקשתות, המדרגות ובתי האבן בני מאות השנים. קצת גלריות בקריית האומנים, הרבה יודאיקה במלכודות התיירים, בתי כנסת עתיקים ומרגשים, המחלבות ההיסטוריות של משפחת קדוש, ושל משפחת המאירי, שבה מייצרים את הצפתית המיתולוגית, קוראות בקלפים, קבליסטיים רואי נסתרות, חובשי שטריימל ולובשי קפוטות לצד חסידי נחמן מאומן. במורדות ההר כולם נוהרים לבקש ברכות ולהשתטח על קברו של האר"י הקדוש, לטבול במי המעיין הקפואים כדי להיטהר לקראת תיקון שבועות ולתלות משאלה לברכה על עץ המשאלות שליד. זוהי צפת של מטה - צבעונית, מסקרנת ומרגשת.



בצפת של מעלה, במעלה הר כנען על צלע ההר הקימו וילות לתפארת מול הנוף ובתי אבן ישנים הפכו למלונות בוטיק. לאחרונה נחנך שביטל מטיילים במצוה של צפת וסביבה התפתחה העיר העתיקה. העיר העתיקה צפת נבנתה סביב למצודה הצלבנית ממלוכית הגדולה והמרשמה שעמדה בראש ההר, במיקום אסטרטגי המשקיף על נוף עוצר נשימה. המבנה השתמר בעל עוצמתו ואפשר להתרשם וללמוד על האדריכלות המיוחדת שלה. לאחר רעידת אדמה גולה המצודה ננטשה, שרידיה נבזזו ואבניה שימשו לבניית העיר מחדש. היום סביב השרידים הקימו גן פורח עם פינות חמד, הכשירו שבילי טיול ועמדות תצפית.

איפה אוכלים בצפת ? 
בצפת בערב שישי הכל סגור ומסוגר, ובמרחק שבע דקות נסיעה, במעבה יער בירייה, ממתינה חוות בת יער, שמזכירה חוות בוקרים אמיתית. ביום אפשר להשקיף ממנה על הרי הגליל והגולן, עמק החולה ועל הרוכבים המסוקסים והמתאמנים במנאז' הסמוך. בלילה מנצנצים האורות שעל מורדות ההרים ומשמשים תפאורה לארוחת בשרים הגונה, וברקע מתנגנת מוזיקת קאנטרי ומשלימה את האווירה. הארוחה מוגשת בבקתת עץ כפרית, אך מי שחושק בחוויה אחרת יש כרכרת עץ אמיתית ולסעוד בה בפרטיות זוגית או בחבורה של עד שמונה אנשים. מנה ראשונה פרטיות פורובלו צלויות, גלילות חציל וכמובן נזיד השעועית. חובה פרגית בגריל ברוטיב יין וסילאן וצלע עגל - 500 גרם של נתח אנטריקוט מיושן. עוד בחווה: טיולי רכיבה וג'יפים, באולינג בטבע, פארק חבלים ומטווח פיינטבול.


איפה ישנים בצפת ? 
מלון כנען ספא ממוקם במרומי הר כנען, בגובה 940 מטר. כדי להינות מהפנורמה היפה המרחיקה עד לכינרת מומלץ להזמין מראש חדר בחזית עם מרפסת הפונה לנוף. גולת הכותר של המלון הוא הספא עם הסאונות, הג'קוזי הגדול, הבריכה המקורה והחמאם הטורקי המקורי. האירוח הוא על בסיס חצי פנסיון וארוחת הבוקר מוגשת כבראנץ עד 15:00. במלון ספרייה, סדנאות מגוונות, הרצאות בנושא הקבלה הצפתית וטיולים מודרכים ברחבי העיר.

מדריך טיולים בצפת 
אמנון גופר הוא מוכתר הטיולים בגליל. מכיר כל שביל, פינה, סמטה ואנשים מרתקים באזור. באמתחתו שפע מסלולים ליום ולילה בהם "צפת בין גלוי לנסתר" טיול לילי בעקבות מיסטיקה וסיפורי צדיקים ברובע היהודי בעיר העתיקה.

מחלבת המאירי בצפת 
זוהי המחלבה הראשונה שהוקמה בארץ לפני 160 שנה. בית האבן העתיק שבו ממוקמת המחלבה וסיפור המשפחה המרתק שזורים בתולדות העיר ושווים עלייה במעלה הר כנען ולו רק בגלל הבולגרית והצפתית המעולות שהם מייצרים בסודי סודות. בשבועות ובכלל מתקיימים סיורים וסיפורים במחלבה מלווים בחזיון אור קולי, הדגמות של תהליך ייצור הגבינות וטעימות כמובן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה