יום ראשון, 5 במאי 2013

הרובע היהודי ואתריו


השריד מרחבת הר הבית, שהפך במרוצת הדורות למקום המוכר בכינויו הכותל המערבי. הכותל הפך למקום תפילה ולאתר בעל משמעות דתית, לאומית והיסטורית. בכל יום זורמים לכותל המוני מתפללים, מבקרים ותיירים. הציבור המבקר במקום, מכבד את קדושת המקום: הנשים לובשות תלבושת צנועה והגברים בכיסוי ראש.

מצפון למקום התפילה, לאורך חלקו התחתון של הקיר המערבי של הר בית, נחפרה מנהרה ידי משרד הדתות ורשות העתיקות  מנהרת הכותל. הביקור במנהרה מזמן מפגש מרגש עם אתריו הקודמים והמרשימים של הר הבית. לא רחוק משם הוקם המוזיאון החדש מוזיאון הדורות המספר את קשר הדורות של העם היהודי.

מרחבת הכותל נרד אל הגן הארכיאולוגי, ירושלים השוכן למרגלות הכותל הדרומי של הר הבית. כאן נתגלו קטעים מרשימים של שרידי הרחוב ההרודיאני עליו מונחות בערימה אבני ענק, שנפלו בעת החורבן הר הבית ולאחריו.

מעל הרוב ניתן לראות שריד מהקשת האדירה, קשת רובינסון שהתנשאה והיוותה את מחלף המדרגות הקדום בעולם, דרכו עלו רבים מעולי הרגל אל הר הבית. בהמשכו של הכותל המערבי, בקצה הדרום מערבי עומדת על תילה אבן ענקית בתפארתה שתמכה בהרחבת הר הבית בתקופת הורדוס. בגן הארכיאולוגי נמצא אתר התיירות מרכז דוידסון המשלב תצוגה ארכיאולוגית והיסטוריה מרשימה ואמצעי המחשה ויזואליים.

אל העופל ניתן לעלות במדרגות קדומות עד לשערי חולדה, שהוליכו לבית המקדש. במקום נתגלו עשרות מקוואות טהרה, שעמדו לרשות העולים להר הבית לטבילה לפני הכניסה אליו. נעלה לאורך הכביש הצמוד לחומת העיר העתיקה אל החלק העליון של הרובע היהודי. נטפס על קטע קצר, בגובה הכביש, של חומת סולימאן, ונצפה מבעד לעמדות הירי אל עבר עיר דוד וכפר השילוח. כשנגיע אל מגרש החנייה של הרובע היהודי נפה ימינה אל מרכז רבי יוחנן בן זכאי, מתחם עם ארבעה בתי כנסת ספרדים ובהם בית הכנסת יוחנן בן זכאי.

ניכנס למתחם בתי מחסה שהוקם באמצע המאה ה 19 עבור עניי ירושלים. כיום שוכנות כאן ישיבות ותלמודי תורה ומשרדי החברה לשיקום הרובע. נמשיך לרובע גלעד לאתר הזיכרון לחללי הרובע הגלעד, כאן הם נטמנו בקבר אחים. ממשיכים ימינה לכיוון צפון ומגיעים ללב הרובע היהודי, בית הכנסת הרמב"ן. לא רחוק משם עומד בית הכנסת תפארת ישראל שטרם שוקם וכיפתו שנראתה למרחוק היתה סמל של הרובע היהודי. נמשיך אל רחוב הקראים אל בית הכנסת הקראי, עדה זו התיישבה בירושלים החלה מהמאה ה 15.  ניכנס לרובע ההרודיאני - מוזיאון וואהל לארכיאולוגיה שבו שרידים של אזור מגורי עשירי ירושלים מימי הבית השני, המכונה העיר העליונה.

ניתן לבקר באתר ארכיאולוגי נוסף הבית השרוף - בית קתרוס שהיה כנראה בית מגורים נאה של משפחת קתרוס, מכוהני העיר.  ממשיכים ימינה אל החומה הרחבה הנמצאת לא רחוק משם. חומה שהקיפה כנראה את הגבעה המערבית של ירושלים והגנה עליה מצפון.
 

דיזנהאוז | הדקה ה 90 | אל על | גוליבר תיירות | איסתא | וואלה טורס | נופש ישיר | אופיר טורס | השטיח המעופף

מלונות ישרוטל  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה