יום ראשון, 17 בנובמבר 2013

מרכז מבקרים מוזיאון הדבורה מכוורת פורת


מרכז מבקרים מוזיאון הדבורה מכוורת פורת

כשאהבה לדבורים ולאמנות נפגשו במדבר צמחה לה אטרקציה קטנה ומקסימה בערבה. מוזיאון הדבורה, ומרכז המבקרים שהוקמו ע"י מכוורת פורת והאמנית צ'צ'ה פורת מכניסים את קהל המבקרים אל עולמה המופלא של דבורת הדבש (אולי בעל החי החשוב והמרתק ביותר שחי כיום) בדרך מרתקת, יצירתית ולא שיגרתית.בחלל המוזיאון, לאורה של תאורה מיוחדת מוצגים: עבודות אמנות של צ'צ'ה, מעולם המדבר והמכוורת. צילומי תקריב מעולם הדבורה שצולמו ע"י הצלמים דן בלילטי וגלעד לבני. אלפי דבורי מתכת מעופפות בחלל המוזיאון. גזעים עתיקים. כוורות שקופות ובהן דבורים אמיתיות עסוקות במלאכת יומן. כל אלו יאפשרו למבקרים להרגיש לרגע אחד כמו אותה דבורת דבש קטנה וחרוצה.
שעה וחצי של שכרון חושים - אל תחמיצו את האפשרות ללמוד על הדבש, החיים בכוורת ובערבה.

מכוורת פורת עין יהב בערבה
המכוורת מייצרת דבש טבעי ממגוון גדול של פרחי הנגב והערבה. חלק מסוגי הדבש הינו ייחודי למכוורת פורת. הדבש מפרחי האשל למשל. שטחי המרעה של מכוורת פורת בהם מוצבות הכוורות שלנו, משתרעים החל בערבה הדרומית (דבש האשל המיוצר בערבה הדרומית נחשב לטעים במיוחד), במרחבי הנגב (חורשת האיקליפטוס בעומר, פרדסי חבל הבשור), ועד אזור בית שמש שבשפלה.
דבורי מכוורת פורת מייצרות את הדבש מצוף פרחי בר ומדבר ,שבזכותם, לקוחותינו יכולים ליהנות מדבש טבעי ומשובח, טהור ונקי ממפגעי ריסוס ומזהמים אחרים. הכוורות עוברות בין שדות המרעה בהתאם לעונות השנה וסוגי הפריחה. הדבש, אותו מייצרות בעמל רב דבורי הדבש של מכוורת פורת, לא מקבלות תוספות סוכר לתפריט שלהן והן ניזונות אך ורק מהשפע המשובח והריחני שמספק להן הטבע. תהליך ייצור הדבש במכוורת פורת עין יהב קפדני ומקצועי, פרי ניסיון של שנים רבות בתחום. החל בבחירה בררנית ויסודית של אזורי המרעה, טיפול צמוד ומסור בכוורות בתקופת הרעייה וכלה בתהליך רדיית חלות הדבש.


על האומנית צ'צ'ה פורת
צ'צה פורת אחת ממקימי מושב עין שבערבה מהווה דמות חריגה בנוף המדברי ויחד עם זה חלק בלתי נפרד מנוף בראשיתי מדברי זה. בעברה הרחוק ספורטאית מחוננת. מאז ומתמיד חובבת מושבעת של טיולים רגליים ורכובים בעולם, בארץ. כמעט על בסיס יומי היא נוסעת בג'יפ האלמותי שלה לגלות מה נשתנה ברחבי הערבה, אותה היא מכירה כאת כף ידה. במקצועה הרשמי היא מעצבת גינות. במהותה היא אשת חברה. אבל בראש ובראשונה היא אמנית ופסלת רב תחומית כבר 35 שנה.
צ'צ'ה מפסלת בברונזה וקרמיקה. היא יוצרת יצירות אקולוגיות מגרוטאות ברזל ומחלקי מיכון חקלאי. היא משלבת את מתכות הברזל עם גזעים ואבנים שהיא אוספת במהלך טיוליה הרבים בערבה. לאחרונה היא החלה להפוך גזעי עץ עתיקים ליצורים חיים באמצעות ליפוף של חוטי ברזל.





החוויה במרכז מבקרים מוזיאון הדבורה מכוורת פורת
מיצג חווייתי אמנותי לימודי, המציג את הכוורת והדבורים כפי שהן משתקפות בעיני האמנית צ'צ'ה פורת, ומעביר בצורה מוחשית ואטרקטיבית את סיפורה של דבורת הדבש וחשיבותה לאדם. המוזיאון מידע חזותי על עבודת הדבוראי, תהליכי הפקת הדבש, הסכנות האורבות לדבורת הדבש והמשמעות של סכנות אלו עבורנו בני האדם. בנוסף, מוקרן במקום סרטון קצר המציג את עולם הדבורים ותוצריהן.
תהליך רדיית הדבש - התבוננות מקרוב בתהליך הרדייה. חלות הדבש המלאות בדבש טהור, מועברות  מהכוורות אל מכונת הרדייה. שם מתבצעת הפרדה בין הדבש לדונג הדבורים (חלת הדבש והמכסים המשמשים לאיטום תאי הדבש, עשויים מדונג דבורים). ומשם זורם הדבש אל החביות בהתאם לסוג הפרח ששימש כמרעה לאותן כוורות.
גן פסלים של האמנית צ'צ'ה פורת – הממוקם בחצרה ובבית האמנית, ומשקף מעל ארבעים שנים של טיולי מדבר, ועשייה אמנותית, של הפסלת הרב תחומית צ'צ'ה פורת.
באה מנוחה ליגע – לוקחים הפסקה בגן הפורח בביתה של צ'צ'ה. לכול אוהבי המדבר, אל תחמיצו את האפשרות לשבת עם האמנית במגרשה הביתי ולשמוע על האמנות ועל שבילי המדבר.
קונים דבש זני, טהור וטבעי הישר מהמכוורת -  אני לא מתיימר להיות אוביקטיבי אך מדובר בדבש הכי טעים בארץ (נסו אותנו). בחנות ניתן לרכוש דבש מסוגים שונים, תוצרת מכוורת פורת, ומוצרי גורמה נוספים כמו: יין ושמן זית מובחרים מיצרני בוטיק ישראליים, זיתים וחליטות צמחים מגוונות.
 

דיזנהאוז | הדקה ה 90 | אל על | גוליבר תיירות | איסתא | וואלה טורס | נופש ישיר | אופיר טורס | השטיח המעופף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה